Teken bij het konijn

Bij konijnen die buiten in een ren lopen, of wilde konijnen, zien we regelmatig teken, vooral op de kop. Dat zijn kleine parasieten met 8 poten, verwant aan spinnen. Teken bijten zich vast in de huid en zuigen zich vol met bloed. Ze hebben een levenscyclus met 4 stadia: ei, larve, nimf en volwassen teek. Deze stadia hebben allemaal een andere gastheer nodig om te overleven. Verschillende soorten teken hebben het konijn als tussengastheer of als eindgastheer. Andere gastheren zijn: honden, katten, egels, muizen, enz.

Ziekten
Teken (of voorstadia daarvan) kunnen ziekten overdragen waaronder myxomatose, tularemie (hazenpest) en de ziekte van Lyme. Op dit moment is nog niet duidelijk of Lyme bij konijnen klachten kan veroorzaken. Bij grote hoeveelheden teken kan het konijn bloedarmoede krijgen.

Teek verwijderen
Het is dus wel van belang de teken te verwijderen. Hiervoor kun je een tekentang gebruiken: zet de tang voorzichtig over de kop van de teek, tot tegen de huid van het konijn aan. Langzaam dicht laten knijpen, en langzaam 2 rondjes draaien. Daarna voorzichtig de tekentang van de huid en haren lostrekken. Als het goed is zie je de 8 pootjes van de teek zitten: dan is de kop er ook goed uitgehaald.
Ook als de teek goed verwijderd is, kan er op de plek van de beet een (kleine) ontstekingsreaktie ontstaan, ongeveer ter grootte van een muggenbult. Dit gaat meestal vanzelf weer over. Als er een grote ontstoken plek ontstaat, of het konijn wordt ziek of heeft er pijn aan, is het nodig om er een dierenarts naar te laten kijken.

Preventie
Er zijn geen (diergenees)middelen geregistreerd om konijnen preventief tegen teken te behandelen, zoals we dat voor de honden en katten wel hebben. Gebruik geen honden- en kattenmiddelen tegen vlooien en/of teken bij konijnen! Die zijn bijna allemaal zeer giftig voor konijnen! Een middel dat wèl veilig is voor konijnen is Stronghold. Het zou enige werking hebben tegen teken, maar is er niet voor geregistreerd. In de literatuur wordt beschreven dat ivermectine injecties werkzaam zijn tegen een tekenbesmetting (dus niet preventief), maar ook dit is niet geregistreerd voor konijnen. Handmatig verwijderen heeft dus de voorkeur.